صفحه اول    تماس    ارسال خبر    پیوندها  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1397 - 15:42   
  تازه ترین اخبار:  
   پربیننده ترین مطالب  
  سیاست خطر کردن
  تراز تجاری فروردین ماه مثبت شد
  کسی نگران واردات و صادرات نباشد
  بانک رفاه به کارگران نمونه وام ارزان قیمت می‌دهد
  کوچ خرید و فروش ارز به دنیای مجازی
  بانک مرکزی، بیت کوین را توصیه نمی کند
  اموال مازاد بانک‌ها تا آخر امسال واگذار می‌شود
  سرسختی برخی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج
  امحای بیش از 90 تن محموله‌ قاچاق در پایتخت/ حضور تمام قد پلیس برای تثبیت بازار ارز
  چگونه قربانی حملات فیشینگ بانکی نشویم
  تورم فروردین ماه ۹.۲ درصد شد
  مسئولیت های اجتماعی بانک مهر اقتصاد
 
   آخرین مطالب  
  عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات
  جلسه ویژه سازمان میراث و گردشگری با سیف
  پیشرفت قطعه سوم راه‌آهن خواف - هرات به ۸۰ درصد رسید
  ساماندهی معوقات بانکی کلید خورد
  حفظ تورم تک رقمی در سال جاری
  روایت شریعتمداری از توقف و افزایش تعرفه واردات خودرو/ رانت‌های واردات غیرقانونی را پس‌می‌گیریم
  رفتار دولت در نحوه صدور و ابطال کارت‌های‌ بازرگانی متناقض است
  دولت یا واردکنندگان؛ کدام یک در واردات خودرو تخلف کردند؟
  قیمت ۳ محصول پرمصرف لبنی بعد از یک سال مشخص نشد
  سازوکار تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی مشخص نیست
  خودکفایی ایران در تولید آلومینیوم در سال 2019/ رشد 70 درصدی تولید
  واردات ۱.۸میلیارد دلار خودرو در سال گذشته/ کاهش واردات نسبت به سال ۹۵
- اندازه متن: + -  کد خبر: 82201صفحه نخست » اخبار صنعت و حمل و نقلشنبه، 25 فروردین 1397 - 22:45
راهبرد منسوخ توسعه صنعت تایر؛ دستور کار 3 ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت
اکو ویژن: شرکت‌های تایرساز ایرانی که به واسطه‌ تعرفه بالا، در بازار داخلی حضوری موفق دارند، سهم بسیار ناچیزی از بازار بزرگ منطقه‌ای تایر دارند؛ این در حالی است که به جز ترکیه، تقریباً هیچ کشور تایرسازی در منطقه وجود ندارد.
  

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جبران کمبود تولید تایر در کشور، راه‌اندازی 4 شرکت تایرسازی را با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع(ایدرو) و بخش خصوصی از 3 سال پیش در دستور کار قرار داده است. اما علی‌رغم اینکه تاکنون هیچ یک از این طرح‌ها پیشرفت فیزیکی و فنی خاصی به‌جز کلنگ‌زنی و تسطیح زمین نداشتند، صحبت از احداث شرکت جدید تایرسازی در گچساران به عنوان شرکت پنجم نیز به گوش می‌رسد.

دلایل متعددی برای عدم راه‌اندازی این طرح‌ها وجود دارد؛ اما نکته حائز اهمیت‌تر، اصل شیوه توسعه فوق است که تقریباً در تمام دنیا منسوخ شده است. اجرای موفقیت‌آمیز 5 طرح فوق، تعداد شرکت‌های تایر و تیوب‌ساز کشور را به 15 عدد می‌رساند. در حالیکه اتحادیه اروپا، آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن به عنوان موفق‌ترین کشورها در صنعت تایرسازی، با تعدد شرکت‌های بومی به این میزان مواجه نیستند. بازار تایر در دنیا به شدت رقابتی است، در نتیجه شرکت‌های کوچک به سرعت از مسیر رقابت حذف می‌شوند و در ایران نیز شرکت‌ها تنها به لطف تعرفه‌های بالا که در سال آینده قرار است به 40 درصد برسد و در هر دوره بر میزان آن‌ها افزوده می‌شود، توانستند بازار خود را حفظ کنند.

شرکت‌های تایرساز ایرانی که به واسطه‌ی تعرفه بالا، در بازار داخلی حضوری موفق دارند، سهم بسیار ناچیزی از بازار بزرگ منطقه‌ای تایر دارند. این در حالی است که به جز ترکیه، تقریباً هیچ کشور تایرسازی در منطقه وجود ندارد. اما عربستان سعودی برنامه بزرگی را برای ایجاد یک شرکت تایرسازی در این کشور در دست اجرا دارد و طی 5-6 سال گذشته زنجیره ارزش محصولات پایه نفت و گاز خود اعم از انواع کائوچوی مصنوعی و دوده را تکمیل نموده است و درصدد سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری برای احداث یک کارخانه تایرسازی با ظرفیت 16 میلیون حلقه تایر سواری و 6 میلیون حلقه تایر اتوبوسی/کامیونی است که تقریباً بیش از مجموع تولید کارخانجات تایرساز ایرانی می‌باشد.

ایجاد شرکت‌های بزرگ تایرسازی با توان رقابتی بالا در دستور کار عربستان و ترکیه به عنوان رقبای منطقه‌ای ایران قرار گرفته است و بنابراین، در صورت تحقق این طرح‌ها، طی چند سال آینده تعرفه‌های واردات تایر به کشور جهت حمایت از 15 شرکت کوچک تایرساز ایرانی (البته در صورت ‌تحقق طرح‌های وزارت صنعت) به مراتب افزایش خواهد یافت.

بنابراین به وزیر جدید محترم صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می‌شود تا بازنگری جدی‌ای را در راهبرد وزیر سابق برای توسعه صنعت تایر صورت دهند و به جای مشارکت دولتی در راه‌اندازی شرکت‌های جدید، کمک به توسعه شرکت‌های موفق و خوشنام موجود نظیر بارز، کویر و یزد را در دستور کار قرار دهند تا در آینده به جای حمایت از تولید داخل در مقابل هجوم تایرهای وارداتی، بازارهای منطقه‌ای هدف صادرات تایرهای باکیفیت ایرانی قرار گیرند.

یادداشت از محمد اکبری

انتهای پیام/

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
   دیگر رسانه ها  
انتقاد الیور کان از لواندوفسکی پس از شکست بایرن مونیخ مقابل رئال -- نوداد
قائدی: می خواهم دل هواداران را به دست بیاورم -- نوداد
مهدی قائدی: می خواهم دل هواداران را بدست آورم -- نوداد
جنرال دوستم برگردد، رهبران تفاهم کنند، صلح برقرار می شود -- اسپوتنیک
برانکو: انتقاد هست ولی فلسفه خودم را دنبال می کنم/ نمی شود مانع حضور بازیکنان در اینستاگرام شد -- خبر فوری
برانکو: سپیدرود نمی خواهد بازنده باشد -- نوداد
قائدی: می خواهم دل هواداران را بدست آورم -- نوداد
چشمک رئال به فینال کیف (کاریکاتور) -- نوداد
بازی های رایگان پلی استیشن پلاس در سال 2018 [ماه می اضافه شد] -- دیجیاتو
تصاویر/ نشست رسالت طلبه امروز و چالش های حضور زنان در اجتماع -- حوزه نیوز
 
   قیمت جهانی ارز  
 
   قیمت جهانی طلا  
 
   بازار طلا و ارز  
   قیمت جهانی نفت  

 
   شاخص بورس  
   قیمت روز خودرو  
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اکو ویژن 1391
info@ecovision.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار