صفحه اول    تماس    ارسال خبر    پیوندها  
یکشنبه، 3 تیر 1397 - 04:27   
  تازه ترین اخبار:  
   پربیننده ترین مطالب  
  شوک جدید دولت به بازار خودرو؟
  قیمت خودرو امروز ۹۷/۰۴/۰۲| اچ سی کراس ۲.۵ میلیون تومان گران شد
  رنو کوئید، تغییر چهره می‌دهد + عکس
  واردات ۱۳۳۹ قلم کالا ممنوع شد + سند
  تولید ۴ سواری متوقف شد
  ثبت قیمت کالاهای بهره‌مند از ارز رسمی در سامانه ۱۲۴ الزامی شد
  تحریم‌های آمریکا یعنی هیچ شرکت بزرگ نفتی برای معامله با ایران ریسک نمی‌کند
  ثبت سفارش خودرو ممنوع شد + سند
  ۱۸ محصول ایران خودرو گران شد+ لیست قیمت
  اجرا و بهره برداری پروژه های ریلی و توسعه ای بطور کامل به بخش خصوصی واگذار شوند
  وضعیت پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح اشتغال
  فروش قطعی 11 محصول ایران خودرو از 2 تیرماه+جزئیات و جدول
 
   آخرین مطالب  
  شوک جدید دولت به بازار خودرو؟
  رئیس سازمان بازرسی احتکار در ایران خودرو را رد کرد
  قیمت خودرو امروز ۹۷/۰۴/۰۲| اچ سی کراس ۲.۵ میلیون تومان گران شد
  ثبت سفارش خودرو ممنوع شد + سند
  شهر تهران قدرت اقتصادی بالایی دارد/ در حوزه فضای سبز و حمل و نقل عمومی پروژه‌های جدیدی خواهیم داشت
  واردات ۱۳۳۹ قلم کالا ممنوع شد + سند
  ۱۸ محصول ایران خودرو گران شد+ لیست قیمت
  فراخوان بانک سینا برای تعویض دسته چک‌ها
  پیش بینی سیف از آینده اقتصاد و روابط بانکی ایران
  اعمال افزایش قیمت ۱۰ درصدی بلیت قطار/ همزمان با ظرفیت سازی باید نوسازی ناوگان حمل ونقل ریلی نیز انجام شود
  گزارش مرکز آمار از رکوردشکنی افزایش قیمت‎ها در خرداد پس از ۵ سال
  فروش قطعی 11 محصول ایران خودرو از 2 تیرماه+جزئیات و جدول
- اندازه متن: + -  کد خبر: 81870صفحه نخست » اخبار صنعت و حمل و نقلسه شنبه، 22 اسفند 1396 - 16:00
چند سوال درباره ابهامات جدیدترین مصوبه خودرویی دولت/ پای رانت در میان است؟
اکو ویژن: در حالی با مصوبه هیئت دولت شرایط جدیدی برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده لحاظ شده که به نظر می‌رسد این مصوبه با چالشهایی همراه باشد.
  

روز گذشته هیئت دولت برای تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده که بنا بر برخی اخبار تعداد آنها در حدود 5 هزار دستگاه می‌باشد دستور العملی را تصویب کرده که در نگاه اول دارای ابهامات جدی است و ظاهرا در صورت عدم اصلاح آن فضای رانت و انحصار در کوتاه مدت در بازار برخی مدلهایی خودرویی ایجاد خواهد شد. در این بین سوالاتی در خصوص این مصوبه ایجاد شده که لازم است حداقل مقامات مسئول در سازمان توسعه تجارت و گمرک به آن پاسخ دهند.

گفتنی است این مصوبه دو پایه اصلی دارد که قسمت اول آن به خودروهای در گمرک مانده با ارزش زیر 40 هزار دلار باز میگردد که مصوبه دولت اجازه ترخیص آنها را با ضوابط دستورالعمل روز ورود خودرو به گمرک صادر کرده است.

همچنین قسمت دوم این مصوبه در خصوص خودورهایی با ارزش بالای 40 هزار دلار است که بر اساس متن دستور العمل دی ماه هیئت دولت، اجازه ورود این خودروها به کشور وجود نداشته ولی واردکننده با پرداخت نوعی جریمه به ارزش 40 درصد سود بازرگانی مجوز ترخیص خودرو از گمرک را بدست میاورد.

ابتدا باید به این نکته توجه شود افرادی که در زمان مسدود بودن سایت ثبت سفارش بدون ثبت سفارش خودرویی را به گمرکات وارد کرده و احیانا آن خودرو را پیش فروش کرده اند، هیچ نوع حقی برای مطالبه از دولت ندارند و دولت نیز عملا در قبال این افراد مسئول نیست.

این موضوعی است که چندی قبل از زبان برخی مسئولان نیز مطرح شده بود اما ظاهرا واردکنندگان به آن توجهی نکرده اند. حالا باید پرسید چرا دولت اجازه ترخیص این خودروها را صادر کرده است آیا امکان نوعی برخورد انضباطی با این واردکننده‌ها وجود نداشت تا زمینه تمکین از مصوبات در آینده نیز ایجاد شود؟

نکته مهم بعدی این است که در قسمت اول این مصوبه مجوز ترخیص خودروهای زیر 40 هزار دلار با تعرفه روز وارد شدن به گمرک، صادر شده است. به نظر میرسد این نوع برخورد سهل‌گیرانه میتواند زمینه ساز نوعی رانت برای واردکنندگانی باشد که در زمان ممنوعیت ثبت سفارش، خودروهایی خود را به گمرک آورده و قبض انبار تهیه کرده اند. به هر حال وزارت صنعت طبق آنچه که دبیر شورای اطلاع رسانی این وزارت خانه گفته است با هدف جلوگیری از خروج ارز اقدام به مسدود کردن سایت ثبت سفارسش کرده است. اثرات این اقدام به خصوص در شرایط فعلای بازار ارز کشور خود نمایی کرده است، فرض کنید این محدودیت اجرا نمی‌شد و حدود 1 میلیارد دلار به رقم واردات خودرو اضافه می‌شد.

سوال سوم این است که در قسمت دوم این مصوبه خودروهای بالای 40 هزار دلار با پرداخت جریمه 40 درصدی مازاد بر سود بازرگانی امکان ترخیص پیدا می‌کنند، حالا و در حالتی که بر اساس مصوبه دی ماه دولت امکان واردات این خودروها به کشور وجود ندارد آیا این مجوز جدید دولت می‌تواند موجب دامن زدن فضای انحصاری در بازار این خودروها حداقل در کوتاه مدت شود؟ توجه داشته باشیم که جریمه مذکور به هر حال از مصرف کننده نهایی اخذ خواهد شد اما منافع حاصل از بازار انحصاری در 6 ماه آینده برای خودروهای لوکس بالای 40 هزار دلار احتمالا رقم بالایی خواهد بود.

به عبارت دیگر اگر این خودروها با مجوز و ثبت سفارش معتبر وارد شده اند نباید برای ترخیص آنها مانعی ایجاد شود اما اگر دستور العمل جدید نیز واردات آنها را ممنوع کرده است نمی‌توان با در نظر گرفتن جریمه 40 درصدی استثنایی قائل شد که منجر به انحصار در بازار می‌شود چراکه عملا امکان واردات این نوع خودروها در آینده وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
   دیگر رسانه ها  
پاکستان: اسلام آباد "طالبان" را به خوب و بد تقسیم نمی کند -- میزان
عکس/ رونمایی از لیموزین جدید "تویوتا" -- جنوب نیوز
نورمحمد خدایاری; حسن عبداللهی; سید حسین سیدی; علی نوروزی زیبایی شناسی تناسب معنایی در سوره آل عمران -- فارس
پیام ترامپ به گوش اعضای اوپک نرسید -- پارس
آیا دولت ائتلافی آلمان در آستانه فروپاشی است؟ -- ایسنا
11 روش برای اینکه کسب و کارتان را از جرائم سایبری محافظت کنید -- ایسنا
عکس/ کارخانه بمب سازی در انگلیس! -- جنوب نیوز
عکس/ گفتگوی مرکل و حریری در بالکن! -- جنوب نیوز
عکس/ سلفی فرزند شهید با بشار اسد و همسرش -- جنوب نیوز
تصاویر/ طبیعت رویایی ارتفاعات گیلان -- جنوب نیوز
 
   قیمت جهانی ارز  
 
   قیمت جهانی طلا  
 
   بازار طلا و ارز  
   قیمت جهانی نفت  

 
   شاخص بورس  
   قیمت روز خودرو  
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اکو ویژن 1391
info@ecovision.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار